نوشته نیما ورامینی عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت موضوع: نحوه ایجاد خلاقیت در آثار گرافیکی
انتشارات: میردشتی
قیمت: 10 هزار تومان
اولین نکته ای که در این کتاب جلب توجه میکند زیبایی بصری آن است که دو دلیل مهم دارد:
اول اینکه صفحه آرایی کتاب (محسن برآبادی) بسیار زیبا و استادانه انجام شده است که خواننده را خیره میکند.
دوم، استفاده از آثار گرافیکی بسیار زیبا و خلاقانه در کتاب که زیبایی بصری کتاب را دوچندان کرده است.
نویسنده در طول کتاب سعی دارد «راهکارهایی عملی و تا حدودی قائده مند» را به علاقه مندان هنرخاصه گرافیک عرضه کند که البته تا حدودی موفق هم میشود. اینکه میگویم تا حدودی به این خاطر است که خلق یک اثر گرافیکی در اغلب موارد به دور از قائده خاصی است و به خلاقیت گرافیست برمیگردد. اما با این وجود در این کتاب راهکارهای خوبی جهت خلق یک اثر گرافیکی بیان شده است.
وی در ابتدای مقدمه خود مینویسد: «امروز به عنوان طراح و مدرس گرافیک در این اندیشه ام که چگونه می توان راهکارهایی عملی و تا حدودی قائده مند را به دانشجویان و علاقه مندان هنر، خاصه گرافیک عرضه کرد، تا نگرش ها و کارکردهای خلاقانه تری را در آثارشان جستجو کنیم...»
وی در پاراگراف دوم مقدمه اینچنین ادامه میدهد: «شنیدن عباراتی (چون چه کنم؟ نمیدانم از کجا آغاز کنم؟) چندان غریب به نظر نمی آید. خصوصا آن زمان که سفارش محدود به زمانی خاص و معیارهایی خاص می گردد. در اینجا آن فراغ بال نقاش یا موسیقیدان تا رسیدن به احساس و نگرش خلاق وجود ندارد و تنها سفارش دهنده، زمان و صفحه سفید در مقابل ماست. باید صفحه سفید را آنگونه پر کرد که از اندیشه های جالب و قابل توجه سرشار باشد و در عین حال بتواند در میان هزاران اثر گرافیکی دیده شود و با مخاطبان ارتباط برقرار کند...»
وی در صفحه 13 به نکته ای مهم در طراحی گرافیکی اشاره میکند که درد دل من هم هست. خواهم گفت چرا!. وی در این صفحه مینویسد: «مراقب باشید در دام روزمرگی نیفتید، مبادا چنگال را تنها چنگال و قاشق را تنها قاشق ببینید! شرط اساسی کار شما شناخت صحیح موضوع و مخاطبان است.»
حالا چرا گفتم درد دل من؟ متاسفانه اغلب سفارش دهندگان غیر حرفه ای فکر میکنند هرچیزی که تاکنون انجام نمیشده یا مرسوم نیست، من بعد هم نباید انجام شود! در حالی که خلق یک اثر گرافیکی یعنی ایجاد اثری زیبا که تاکنون وجود خارجی نداشته و حتی ممکن است غیر معمول به نظر برسد.
به تایید نظرم اشاره میکنم به صفحه 18 پاراگراف آخر، ستون اول کتاب: «مارشال کوک: خلاقیت خارج شدن از راه است!...»
اما جا دارد در پایان انتقاداتی را نیز متذکر شوم:
اول اینکه در برخی از قسمتهای کتاب، حتی پس از چند بار مطالعه یک پاراگراف، نوشته قابل فهم نیست که البته دو دلیل میتواند داشته باشد. 1-توضیح اینکه یک اثر گرافیکی چگونه خلق میشود بسیار سخت و دشوار است. 2-به دلیل اینکه رشته تخصصی بنده گرافیک نبوده (رشته تحصیلی من کامپیوتر است) منظور نویسنده را متوجه نشدم.
دومین انتقاد را میتوان عدم استفاده از طرح های گرافیستهای ایرانی دانست. نویسنده حتی از طرح های خود نیز در این کتاب استفاده نکرده است!؟.
سوم هم اینکه ایمیلی از نویسنده (نیما ورامینی) جهت مکاتبه با وی در کتاب مشاهده نمیشود! حتی سایت انتشارات کتاب هم باز نمیشود!